Tomas Brødreskift har bygget det som trolig er verdens første elektriske sjøfly. På sikt håper han det kan bli et miljøvennlig alternativ til annen transport.
2019-05-18
Tekst: Anne-May Tjugum/Ringerikes Blad.
I 2009 ble firmaet Equator Aircraft etablert og hadde som eneste mål å utvikle flyet til verdensmarkedet. Nylig fikk firmaet støtte fra Forskningsrådet, og har inngått et prosjektsamarbeid med SINTEF og NTNU.
Nå er tiden kommet for å teste flyet.
– Vi har så vidt vært i lufta, men det er ikke offisielt. Så langt har vi kun gjort et hopp over rullebanen – uten at det var tilsiktet.
Norsk fly
Produksjon av fremtidige fly håper han kan skje i Norge, men erkjenner at mye trolig vil skje hos partnere i Øst-Europa som har kompetanse som ikke finnes i Norge.
– Hvem er kjøperne?
– Klubber og privatpersoner er startmarkedet, men vi ser også for oss andre markeder. Flyet er fleksibelt, og kan brukes både bemannet og ubemannet, for eksempel som en drone.
– Vi jobber hardt for mobilitetsprinsippet, som betyr å kunne reise direkte fra A til B, uten å være innom flyplasser. Økt mobilitet har vært selve mantraet, sier han.
Les mer om saken her.